התחברות

התחברות
x
או
x
הרשמה
x

או

קליק אחד ואתם מחוברים. מהיר .קל .מאובטח.

מעניין? שתפו דף זה באמצעות הטלפון הנייד

אירועים קרובים

מאמרים

מגמות של ביג דאטה בעולם הביטוח
CA Technologies
SSIS - Buffer Size Optimization
קטגוריה ראשית
בדיקות BI ו-DWH לעומת הבדיקות בתחומים אחרים
קטגוריה ראשית
איסוף דרישות לפרויקטי BI
קטגוריה ראשית
כח המידע במיקוד
קטגוריה ראשית
0

הדף שלנו בפייסבוק

Star inactiveStar inactiveStar inactiveStar inactiveStar inactive
 
מאת שמעון עמית,סמנכ"ל פתרונות תוכנה בגילון

בסקר שביצעו PricewaterhouseCoopers עלה כי למרות שרוב המנהלים מזהים את הערך שבנתונים הארגוניים, למעלה מחצי מהם אינם יודעים לחקור ולפרש אותם.

 אסף פתח את ישיבת המנהלים השבועית בציפיה לשמוע את הדיווחים העדכניים  בעקבות המהלכים השיווקים האחרונים שהחברה השקיעה בהם משאבים לא מעטים. גל, מנהל המכירות התחיל להציג את הדוחות שלו. אסף התחיל להרגיש יותר נינוח כאשר ארנסט הציג גידול של 3% במכירות רק בשבוע האחרון. אנחנו על הגל הנכון, סינן לעצמו כשמישל, מנהלת מרכזי השירות והתמיכה,  העלתה את הגרף המראה שיפור נוסף בשביעות רצון הלקוחות ממרכזי השירות. התמונה הגדולה מתבהרת והיא נראית טוב,אסף כבר התחיל לתכנן את ערב החברה בעוד מספר שבועות, כהוקרה לעבודה המאומצת של אנשיו.

נשמע טוב -  אבל לא מצוין.

כולנו עסוקים בראיית התמונה הגדולה אבל לא מקדישים תשומת לב לפרטים הקטנים המרכיבים אותה. לא לחינם תבעו את הפתגם "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים".

הפתעות בעולם העסקי הן בלתי נמנעות - על מנת להישאר תחרותיים, ארגונים נדרשים לפעול באופן אגרסיבי כדי לגלות שינויים לפני שהם מתחילים לצוף.

בשבוע לאחר מכן, מגיע אסף  לישיבה נינוח ורגוע אך לאט לאט מתגלות עובדות חדשות.

בישיבה הדחופה הבאה, המנהלים מציגים את התמונה הבאה: ירידה חדה במכירות הפרה החולבת של החברה, מסך 29 אינץ', הביאה לירידה במכירות - הירידה לא התגלתה בגלל הקמפיין לקידום מסך ה- 42 אינץ' החדש. למרות השיפור הממוצע  בשביעות רצון הלקוחות, יש עליה חדה בתקלות בדגם מסוים, ולמרות השיפור הממוצע בפתרון התקלות בטלפון, יש עליה חדה בתלונות.

הרעיון ברור.

זיהוי שינויים בשלבים המוקדמים שלהם יכולים למזער את הנזק הנגרם ע"י הפתעות "רעות". במקביל, זיהוי מוקדם של הפתעות "טובות", כגון הצלחה של קמפיין באזור מסוים, מאפשר למקסם את המגמה.

כיצד ניתן לזהות את ההזדמנויות והאיומים הללו בזמן הקצר ביותר ?

המידע הארגוני כמובן, מהווה בסיס מצויין מאחר והוא כולל מדדים רבים לביצועי הארגון. בכל מקרה, כלי הניתוח והדיווח הבסיסיים אינם מספקים את היכולת לזהות שינויים ו/או תמורות על פני ציר הזמן שאינם משפיעים על התמונה הכוללת. (כפי שקרה לצוותו של אסף). מערכות ה-BI מאפשרות לנתח תופעות ומגמות, אך ורק כתשובה לשאלה עסקית מוגדרת שאותה שואל המשתמש. אולם, במקרים רבים - אירועים חריגים מסתתרים מתחת למגמות וההתפלגויות הראשיות של המידע. אירועים אלו טומנים פעמים רבות בחובם את זרעי הפורענות שתתרגש ותבוא בעוד מספר שבועות או חודשים

תארו לעצמכם את המשימה של מציאת תבניות במידע הארגוני, כגון מציאת חריגה מהתנהגות "נורמלית" בנתוני המכירות (כפי שאסף ציפה שמנהל המכירות יעשה). חריגה אשר יכולה להיות משוייכת לאזור מסוים, מוצר, מותג, פלח שוק וחתך דמוגרפי, ערוץ הפצה וחתכים נוספים בתהליך העסקי. היכן נקודת המוצא ? מה השאלה שיש לשאול כדי לגלות אותה?

בנוסף לכך, ישנן השפעות עונתיות, תופעות חד פעמיות ומקריות, שמטעות ומפריעות לזיהוי התהליכים אמיתיים.

 verix

 

 

 

 

 

 

 

הבעיה הנפוצה שתוארה,  נובעת מכך שפרוייקטים המוגדרים בתחום ה- BI הם ממוקדי מידע, וכך גם הפתרונות המשולבים בהם. פתרונות אלה, ככל שהם רחבים יותר, מתרחקים מהיכולת לקשור את הנתונים לתהליכים עסקיים. וכאן טמון לב העניין, על מנת לייצר מערכת שתוכל לזהות שינויים אנו צריכים לבסס את ה- BI על ניתוח של ארועים עסקיים ולא על ניתוחי מידע. לשם כך נוצרו מערכות לזיהוי אירועים עסקיים, כגון Verix Discovery Suite ואקטימייז.

מפרקים את התמונה

חצי שנה לאחר ההמתואר לעיל ולאחר שהתקין מערכת לניטור אירועים עסקיים, ישב אסף במשרדו והרהר בקידום שלא הגיע. ואז הגיע מייל ממנהל המכירות. "קיבלתי התראה מהמערכת על חריגה יוצאת דופן בכמויות המדווחות מהספק בדרום, יכול להיות שהוא מבצע מכירות החורגות מהמחירים המקובלים - לטיפולך".

חשוב לזכור כי מאחורי התמונה הגדולה המתקבלת ממערכות הדיווח וה- BI, קיימת פעילות עסקית חיה ודינמית. פעילות זאת מייצרת נתונים שדרכם ניתן לזהות  התנהגויות אנומליות ולפעול על פיהן באופן מיידי. מערכות התראות הן אלה  המעניקות את האפשרות לעקוב אחר תהליכים עסקיים באמצעות שלבי הפעולה הבאים:

1. גלוי - השגת תובנות שאינן ברות השגה בכלים רגילים, וזאת באופן אוטומטי

2. הבנה - קבלת מידע ממוקד על בעיות ביצועים סמויות

3. נתוח - המשך חקירת שינויים אלו באופן מודרך

4. פעולה - התובנות על ארועים מאפשרות תגובה באופן מיידי

5. מעקב - נהול מידת תשומת הלב הניתנת להבנה ופעולה

 

כאן אנו מגיעים למטרה העיקרית של מערכת התראות, המפרידטת אותן ממערכות BI אחרות -  להצליח לצפות מצבים חריגים לפני שהם קורים.

בסוף אכן התברר כי המפיץ בדרום אכן חרג מנוהלי הפעילות התקינים, ובזכות ההתראה המוקדמת נחסכו לארגון מאות אלפי דולרים. אסף ישב במשרדו החדש ושינן את משפטו של צ'רלס דרווין שהיה חקוק כעת על תעודת ההוקרה שקיבל: "לא החזקים ביותר, או האינטליגנטים ביותר הם ששורדים, אלא אלה המגיבים בדרך הטובה ביותר לשינוי".

 

Microsoft

Oracle

IBM

Informatica

Sap

SAS

Qlikview

Cloudera

Machine Learning